vrijdag 23 maart 2012

Haakpatroon eiermand

Deze gezellige mand bestaat uit 3 losse delen die je door middel van knoopjes aan elkaar vast zet.

Door de delen in verschillende kleuren te haken (eventueel de losse ring 2x haken in een andere kleur) kun je de mand steeds opnieuw aanpassen.
De mand wordt spiraalsgewijs gehaakt, van vasten.
Ik heb de mijne gehaakt van katoen met haaknaald 3.
Mocht er iets niet kloppen aan dit patroon, laat het me dan weten. :)

Je hebt nodig.

- haaknaald 2,5 tot 4 met geschikt garen
- 6 knopen doorsnede 1.25 cm , dun naaigaren
- knopspelden of stekenmarkeerders, stopnaald

Buitenmand

* Haak 6 vasten in een magische ring

* In elke volgende toer 6 vasten meerderen

Meerder steeds bij dezelfde steek, dit scheelt veel telwerk, en je krijgt op die manier een mooie zeshoekige vorm waardoor de mand zich makkelijk laat vormen.
Haak net zo lang tot je een zeshoek hebt met een doorsnede van ongeveer 25 cm.

* Haak 2 toeren vasten zonder te meerderen.

Binnenmand

* Haak 6 vasten in een magische ring

* In elke volgende toer 6 vasten meerderen, tot je een zeshoek hebt met een doorsnede van ongeveer 17 cm.

(1) * Haak vanaf nu vasten zonder te meerderen tot je een opstaande rand hebt van ongeveer 5 cm hoog.

Steek 6 knopspelden of stekenmarkeerders gelijkmatig verdeeld over de rand van je haakwerk, steeds in het midden van een steek.

(2) * Haak vasten tot 1 steek voor de steek waar de knopsspeld zit, haak 3 lossen, sla 3 steken over, 1 vaste. Herhaal dit tot het einde van de toer. Sluit af met een halve vaste.
Je hebt nu een rand met knoopsgaten gehaakt.

Losse ring

* Tel het aantal steken van je binnenste deel, haak een ketting lossen van dit aantal steken plus 1 losse. Haak deze ketting losjes.
Sluit met een halve vaste.

* Volg vanaf nu stap 1 en 2 van de binnenmand.

In elkaar zetten

* Leg de buitenmand met de verkeerde kant naar boven en naai op iedere hoek net onder de rand een knoop.

* Leg de ring en binnenmand tegen elkaar en knoop ze samen vast aan de buitenmand.

* Decoreer naar eigen idee en klaar is je mand !

Dit patroon is bedoeld voor persoonlijk gebruik, dus niet bestemd voor commerciele doeleinden. B.V.D.

3 opmerkingen:

  1. Heel mooi zijn je paasmandjes,en je eieren.
    Leuk dat je de patroontjes deelt.
    Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan de foto s niet bekijken hoe kan dat? Groetjes Sonja